В закладі працюють три інклюзивні групи.
- Старша група №5 (діти 5-6 років): одна дитина з особливими освітніми потребами.
- Старша група № 11 (діти 5-6 років): одна дитина з особливими освітніми потребами.
- Старша група №12 (діти 5-6 років): одна дитина з особливими освітніми потребами.
Інклюзивна освіта
ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ В 2024/2025 РОЦІ
Впровадження інклюзивної освіти в закладі дошкільної освіти грунтується на нормативно-правовій базі:
Нормативно - правові документи з інклюзивного навчання
- Конвенція про права дитини;
- Конвенція про права осіб з інвалідністю;
- Закон України «Про освіту»;
- Закон України «Про дошкільну освіту»;
- Концепція розвитку інклюзивної освіти(Наказ Міністерства освіти і науки України №912 від 01.10.2010);
- Про створення робочої групи з питань дошкільної освіти дітей з особливими потребами в Україні Наказ МОН(№ 512 від 15.05.13 року);
- Указ Президента України Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року(від 25 червня 2013 року №344/2013);
- Наказ МОН Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах(№ 104/ 52 від 06.02.2015р.);
- Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг»( Відомості Верховної ради, 2017, № 30, ст.322)
- Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації діяльності інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти(Листа МОН від 13.11.2018р. № 1/9 - 691)
- Наказ МОН України від 23.04.2018 № 414 (зізмінами), зареєстрованого в МіністерствіюстиціїУкраїни 11.05.2018 за № 582/32034.«Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів освіти»
- Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитину з особливими освітніми потребами з закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти у науки України від 08.06.2018р. № 609.
- Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019р. № 530
- Організація інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.(Лист МОН України від 26.06.2019 № 1/9-409)
- «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти»(Лист МОН України від 25.06.2020 № 1/9-348)
- Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами(Лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2021 р. № 1/9-436)
Сьогодні в Україні дуже важливою є проблема освіти дітей з особливими освітніми потребами. У зв’язку з цим розширюється та удосконалюється мережа навчальних закладів компенсую чого типу (санаторні та спеціальні ), в яких безоплатно перебувають хворі діти і діти з вадами психофізичного розвитку. Але разом з цим більш широкого розвитку набуває й інклюзивна освіта, яка передбачає, що діти з особливими освітніми потребами відвідують звичайний дошкільний заклад, школу, навчаються і виховуються разом зі своїми ровесниками. Як свідчить практика передових європейських країн, більшість дітей з особливостями психофізичного розвитку може навчатись та виховуватись у навчальних закладах загального типу за умови відповідної системи навчально-виховної роботи.
Основи організації інклюзивної освіти
Сучасний дошкільний навчальний заклад відкритий для всіх дітей. Включення дітей з особливими потребами в освітній процес дошкільного навчального закладу змінює передусім установки педагогів на розуміння особливостей розвитку дітей та врахування їхніх особливих потреб та потенційних можливостей розвитку в навчально - виховній роботі. Особливості дітей із порушеннями психофізичного розвитку неможливо нівелювати, тому потрібно змінювати організацію освітнього процесу в групі задля вирішення завдань навчання, виховання і розвитку всіх дітей в групі.
З метою забезпечення цілісного входження дитини з особливими потребами в загальноосвітній простір, що відповідатиме її потребам і можливостям, в сучасному дошкільному навчальному закладі передбачена така форма організації освіти, як інклюзивна. Інклюзивна освіта означає створення умов для отримання, засвоєння і використання знань, умінь і навичок дітьми з особливими освітніми потребами в різних видах діяльності разом з усіма однолітками групи. Тому загальною метою дошкільного навчального закладу з інклюзивною освітою є забезпечення умов для спільного виховання і вчання дітей з різними психофізичними особливостями розвитку. Завданнями такого закладу є:
- створення комфортного простору для всіх дітей;
- створення інклюзивного розвивального середовища, яке сприяє гармонійному розвитку особистості особливої дитини;
- формування толерантного товариства дітей, батьків, персоналу дошкільного навчального закладу;
- створення у навчальному закладі педагогічної системи, центрованої на потребах дитини та сім’ї.
Принципи організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в групах з інклюзивною формою навчання:
- індивідуалізації та диференціація
- єдності сенсорного (безпосередній чуттєвий досвід дитини як основа розвитку), мовленнєвого (формування різних видів мовленнєвої компетенції), лінгвістичного (засвоєння мовних засобів), комунікативного (включення дітей у різні форми спілкування) розвитку;
- підтримки самостійної активності дитини;
- міждисциплінарного підходу (освіта дитини з психофізичним рушенням вимагає комплексного, міждисциплінарного підходу до визначення впровадження методів і засобів її виховання, навчання і розвитку);
- варіативності в організації процесів навчання і виховання;
- активного включення в освітній процес всіх його учасників: дітей, батьків і фахівців;
- партнерської взаємодії з родиною, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами (організація такої взаємодії передбачає зустрічі з батьками, бесіди, консультації, інформаційну підтримку, складання індивідуальної програми розвитку з урахуванням запитів сім’ї, залучення батьків до корекційно- розвивальної роботи, організацію зустрічей з фахівцями тощо)
Якщо дитина народилася особливою. Поради батькам
Щодня у світі народжуються немовлята, яких називають дітьми з особливими освітніми потребами. Перед батьками таких дітей постануть запитання, на які важко відповісти. Чому це сталося з моєю дитиною? Чи можна врятувати її, виправити відхилення? Якою вона виросте, як складеться її доля? Як жити далі? Дізнайтеся, як спілкуватися зтакою дитиною та чого її навчати

- Реально оцініть ситуацію і не впадайте увідчай. Стрес через інвалідність переживають батьки, а не малюки. Якщо дитину люблять усі, хто її оточує, піклуються про неї, вона не усвідомлює, що чимось відрізняється від більшості.
- Пам’ятайте: ви не самі. Сучасність пропонує багатий досвід лікування, догляду тавиховання дітей зособливими освітніми потребами.
- Уважно спостерігайте за психофізичним розвитком дитини. Відстежуйте своєчасність ознак основних етапів розвитку— коли почала фіксувати погляд, стежити за рухом іграшки, брати її в руку, координувати рухи рук і напрям погляду, коли з’явилися агукання і лепет, перші слова, коли почала сидіти, вставати тощо.
- Стежте за емоційним розвитком дитини. Насторожіться, якщо у дитини відсутній комплекс пожвавлення,— вона не усміхається, не проявляє інтерес до обличчя людини, не впізнає близьких, не відгукується навплив з зовні адекватно; якщо дитина пасивна у контактах із довкіллям, або, навпаки, надмірно збудлива.
- Спілкуйтеся з дитиною так, аби вона постійно відчувала, що це приносить вам радість. Робіть увагу на її зусиллях, а не нарезультатах. Будьте терплячими й неквапте дитину, тоді вона поступово всього навчиться.
- Учіть дитину описувати себе, сім’ю та довкілля: обговорюйте фотографії, малюнки із сімейними сценами. Запропонуйте виготовити власний альбом.
- Учіть дитину співчувати й допомагати іншим. Використовуйте книжки, малюнки із зображенням людей, обговорюйте, як святкують урочисті події тощо.
- Неопікайте дитину надмірно. Ненамагайтеся зробити за неї все. Бо дитина відчуватиме себе безпорадною, коли вас небуде поруч, і ще більше відставатиме в розвитку.
- Сприяйте розвитку впевненості всобі. Давайте дитині нагоду практично застосувати набуті вміння, наприкінці дня пропонуйте розповісти, що з нею сталося сьогодні позитивного.
Програми і посібники для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби:
1. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення. Навчально - методичний посібник. Автор Трофименко Л.І.. Наказ МОН України від 29.04.2016 №479
2. Логопедичний практикум: подолання фонетико - фонематичного недорозвитку мовлення у дошкільників. Навчально - методичний посібник. Автор Рібцун Ю.В.. Лист ІМЗО від 21.12.2017 №21.1/12-Г-837.
3. Організаційно - методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного ДНЗ. Методичний посібник. Коваль Л.В., Луценко І.В., Компанець Н.М.. Лист ІМЗО від 18.05.2018 №22.1/12-Г-266.
4.ПРОГРАМА розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутистичних порушень "Розквіт" Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 11.09.2013 № 1/11-13887)
5.ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки від 05.12.2012 №1/11-18795) М.М.Єфіменко
6. Програма "Віконечко" розвиток дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років
7.Посібники: Інклюзія в ЗДО Л.А. Швайка; Інклюзивна освіта в ДНЗ Г.Ю.Кравченко Г.О.Сіліна